Giriş yap
Üye Paneli
Profiliniz Bilgiler Seçenekler İmza Avatar |
Sosyal Arkadaş ve Tanınmamış Üye listesi Grup |
Özel Mesaj Gelen Kutusu ÖM Gönder |
Gözlenmiş Konular |
Kimler hatta?
Toplam 77 kullanıcı online :: 0 Kayıtlı, 0 Gizli ve 77 Misafir :: 1 Arama motorlarıYok
Sitede bugüne kadar en çok 392 kişi 10.10.24 17:51 tarihinde online oldu.
En son konular
En bakılan konular
Istatistikler
Toplam 278 kayıtlı kullanıcımız varSon kaydolan kullanıcımız: CANAN CAN
Kullanıcılarımız toplam 14129 mesaj attılar bunda 6601 konu
Arama
Kasım 2024
Ptsi | Salı | Çarş. | Perş. | Cuma | C.tesi | Paz |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Yaratılış Düzeni
.:. i R F @ N _ M E C L i S i .:. R @ H - i _ @ S K .:. :: (¯`·. _.: ALLAH (CELLE CELALUH) :._.·´¯) :: MUCİZE VE DELİLLER
1 sayfadaki 1 sayfası
Yaratılış Düzeni
Yaratılış Düzeni
İnsanın, kâinatın işleyişi üzerinde düşündüğü zaman bulduğu gerçek nedir? Kur'ân, onun etrafını saran ilk düşüncenin, hayatın evrenin bir kanunu olduğunu, bu kanunun bütün va rlıkları birbirine bağladığı Tahlik bi'lHak dini hak ile yaratma olduğunu söyler,kainattakii herşey öyle düzenli yaratılmıştır ki, her şey özel bir gaye için bu düzene uygun hâle getirilmiştir. Hiç bir şey boşuna yaratılmamıştır. Bütün kâinatın belirli bir hedefi vardır: "Allah, gökleri ve yeri hak ile yarattı. Şüphesiz bunda inananlar için bir ibret va rdır." (29: 44).
Ali İmrân sûresinde çok iyi bilinen bir âyette /le buyurulmaktadır: "Onlar, ayakta iken, dururken ya da yatarken Allah'ı anarlar; gögün ve yerin yaratılışı hakkında derin derin dünürler: 'Ey Rabbimiz! Sen bunu boşuna yaratmadın; Seni her türlü eksikliklerden tenzih ederiz; bizi ateşin azabından koru!' (derler)." (3: 191).
Bir başka yerde, Tahlik bîlbâtıl, Taîa'ub'un veya sadece eğlenmenin eşanlamlısı olarak kullanılmıştır: "Biz gökleri, yeri ve bunlar arasında bulunanları eğlence olsun diye yaratmadık! Onları sadece gerçek bir sebeple, (hikmetli bir gaye ile) yarattık. Ama onların çoğu bunu bilmezler." (44: 3839).
Yukarıda geçen Tahlik bi'İbâtıl ifadesinin izahını Kur'ân birkaç yerde vermektedir. Meselâ, bir yerde bu ifadenin yaptığı çağrışıma dikkat çekmektedir; her varlığın hayat için bir değere sahip olduğu ve tabiatın hayatın devamlılığını sağlayacak şekilde donatıldığı bildirilmektedir. "Gökleri ve yeri hak ile yarattı. Geceyi gündüzün üzerine doluyor, gündüzü de gecenin üzerine doluyor. Güneşi ve ayı buyruğu altına aldı. Her biri belli belli bir süreye kadar akıp gitmektedir. İyi bil ki, O, aziz ve çok bağışlayandır." (39: 5).
Bir başka yerde, güneş sisteminin hayat bahşedici işleyişine dikkat çekilirken Tahlik bi'lHak kavramı kullanılmıştır: "Güneşi ışık, ay'ı nur yapan, yılların sayısını ve (vakitlerin) hesâbı(nı) bilmeniz için aya (dolaşma) konaklar(ı) düzenleyen O'dur. Allah, bunları (boş yere değil), gerçek ile (hikmeti uyarınca) yaratmıştır. Bilen bir kavim için âyetleri açıklamaktadır. (10: 5).
Yİne bir başka yerde aynı kavram, tabiatın güzelliği veya kâinatın sinesinde işlemekte olan bir güzellik ve denge kanununun var olduğu anlamında kullanılmıştır: "Gökleri ve yeri hak (hikmet) ile yarattı, sizi şekillendirdi, şekillerinizi güzel yaptı. Dönüş O'nadır." (64:3).
Aynı şekilde, Kur'ân Tahlik bilHak kavramının imâ ettiği sebeplilik ilkesinden bahsetmektedir. Dünyadaki her şeyin, hayatta yerine getireceği işleve uygun bir yeteneği vardır ve bu rolüne has sonuçlar vermek zorundadır. Onlardaki bu yetenekler, nitelikler ve çıkardıkları sonuçlar sabittir. Fiillerimizin iyi veya kötü oluşlarına göre, benzer sonuçlar doğurmayayacağını nasıl bekleriz? Herşeyde iyi ve kötü ayırımını yapan tabiat kanunu insanın fileri sahasında işlemeyebilir mi? "Yoksa kötü işleri işleyenler, kendilerini, iman edip iyi ameli sâlih işleyenler gibi yapacağımızı mı sanıyorlar? Hayatlarını ve ölümlerini bir mi tutacağız? Ne kötü hüküm veriyorlar! Allah, gökleri ve yeri gerçek olarak yarattı; tâ ki herkes kazandığının karşılığını görsün. Onlar hiçbir haksızlığa uğratılmayacaklar.'1 (45: 2120).
Bundan sonraki veya âhiret hayatı da, aynı Tahlik bi'lHak kuralına bağlıdır. Kâinattaki herşey bir gayeye hizmet etmekte veya özel bir hedefe doğru hareket etmektedir. İnsanın hayatının da hizmet edeceği bir gayesi veya yönelmek zorunda olduğu bir hedefi vardır. Bu hedef, ahiretteki hayattır. İnsanın sadece bir müddet yaşaması ve ondan sonra tamamen yok olması için yaratıldığı düşünülemez: "Kendi içlerinde hiç düşünmediler mi ki Allah, göklerde, yerde ve bu ikisi arasında bulunan nerşeyi anca hak ile ve belirtilmiş bir süre ile yaratmıştır? İnsanlardan çoğu, Rabblerine kavuşmayı inkâr etmektedirler." (39: 8).
Kısacası, Kur'ânı Kerîm'in temel savunusu şöyledir:
1 Kur'ân'ın indirildiği zaman, her yerde yaygın olan din anlayışı akıldan ziyade sadece inanış temellerine dayanıyordu. Diğer yandan Kur'ân, dini aklî temellere dayandırmak için geldi.
2 Kur'ân'ın en büyük müracaat vasıtası akıl ve düşünme melekesidir. Herkesi yaratılış dünyası üzerinde düşünmeye davet etmektedir.
3 Kur’an, Tahlik bi'lHak'm sırrının, yaratılışın İncelenmesiyle açığa çıkacağını söylemektedir. Dolayısıyla insana, yaratılmış her şeyin mutlaka bir gayeye hizmet ettiğini ve her şeyin tek bir bütün içinde kendisine uygun bir yeri işgal ettiğine dikkat etmesi çağrısında bulunmaktadır. Bir dizi evrensel gayeye hizmet eden belirli bir sistem içinde herşey, bir diğeriyle bağlantılıdır ve kendine has yollar takip etmektedir.
4 Yine Kur'ân bildiriyor ki, insan bu gayeler üzerinde düşünürse, hakikate giden yol kendiliğinden açılacak ve onu her türlü shabit fikirlikter, cehaletten, zihnî ve manevî körlükten oluşan endişeden sıyıracaktır.
siret ansiklopedisi
Hz. Muhammed sav
İnsanın, kâinatın işleyişi üzerinde düşündüğü zaman bulduğu gerçek nedir? Kur'ân, onun etrafını saran ilk düşüncenin, hayatın evrenin bir kanunu olduğunu, bu kanunun bütün va rlıkları birbirine bağladığı Tahlik bi'lHak dini hak ile yaratma olduğunu söyler,kainattakii herşey öyle düzenli yaratılmıştır ki, her şey özel bir gaye için bu düzene uygun hâle getirilmiştir. Hiç bir şey boşuna yaratılmamıştır. Bütün kâinatın belirli bir hedefi vardır: "Allah, gökleri ve yeri hak ile yarattı. Şüphesiz bunda inananlar için bir ibret va rdır." (29: 44).
Ali İmrân sûresinde çok iyi bilinen bir âyette /le buyurulmaktadır: "Onlar, ayakta iken, dururken ya da yatarken Allah'ı anarlar; gögün ve yerin yaratılışı hakkında derin derin dünürler: 'Ey Rabbimiz! Sen bunu boşuna yaratmadın; Seni her türlü eksikliklerden tenzih ederiz; bizi ateşin azabından koru!' (derler)." (3: 191).
Bir başka yerde, Tahlik bîlbâtıl, Taîa'ub'un veya sadece eğlenmenin eşanlamlısı olarak kullanılmıştır: "Biz gökleri, yeri ve bunlar arasında bulunanları eğlence olsun diye yaratmadık! Onları sadece gerçek bir sebeple, (hikmetli bir gaye ile) yarattık. Ama onların çoğu bunu bilmezler." (44: 3839).
Yukarıda geçen Tahlik bi'İbâtıl ifadesinin izahını Kur'ân birkaç yerde vermektedir. Meselâ, bir yerde bu ifadenin yaptığı çağrışıma dikkat çekmektedir; her varlığın hayat için bir değere sahip olduğu ve tabiatın hayatın devamlılığını sağlayacak şekilde donatıldığı bildirilmektedir. "Gökleri ve yeri hak ile yarattı. Geceyi gündüzün üzerine doluyor, gündüzü de gecenin üzerine doluyor. Güneşi ve ayı buyruğu altına aldı. Her biri belli belli bir süreye kadar akıp gitmektedir. İyi bil ki, O, aziz ve çok bağışlayandır." (39: 5).
Bir başka yerde, güneş sisteminin hayat bahşedici işleyişine dikkat çekilirken Tahlik bi'lHak kavramı kullanılmıştır: "Güneşi ışık, ay'ı nur yapan, yılların sayısını ve (vakitlerin) hesâbı(nı) bilmeniz için aya (dolaşma) konaklar(ı) düzenleyen O'dur. Allah, bunları (boş yere değil), gerçek ile (hikmeti uyarınca) yaratmıştır. Bilen bir kavim için âyetleri açıklamaktadır. (10: 5).
Yİne bir başka yerde aynı kavram, tabiatın güzelliği veya kâinatın sinesinde işlemekte olan bir güzellik ve denge kanununun var olduğu anlamında kullanılmıştır: "Gökleri ve yeri hak (hikmet) ile yarattı, sizi şekillendirdi, şekillerinizi güzel yaptı. Dönüş O'nadır." (64:3).
Aynı şekilde, Kur'ân Tahlik bilHak kavramının imâ ettiği sebeplilik ilkesinden bahsetmektedir. Dünyadaki her şeyin, hayatta yerine getireceği işleve uygun bir yeteneği vardır ve bu rolüne has sonuçlar vermek zorundadır. Onlardaki bu yetenekler, nitelikler ve çıkardıkları sonuçlar sabittir. Fiillerimizin iyi veya kötü oluşlarına göre, benzer sonuçlar doğurmayayacağını nasıl bekleriz? Herşeyde iyi ve kötü ayırımını yapan tabiat kanunu insanın fileri sahasında işlemeyebilir mi? "Yoksa kötü işleri işleyenler, kendilerini, iman edip iyi ameli sâlih işleyenler gibi yapacağımızı mı sanıyorlar? Hayatlarını ve ölümlerini bir mi tutacağız? Ne kötü hüküm veriyorlar! Allah, gökleri ve yeri gerçek olarak yarattı; tâ ki herkes kazandığının karşılığını görsün. Onlar hiçbir haksızlığa uğratılmayacaklar.'1 (45: 2120).
Bundan sonraki veya âhiret hayatı da, aynı Tahlik bi'lHak kuralına bağlıdır. Kâinattaki herşey bir gayeye hizmet etmekte veya özel bir hedefe doğru hareket etmektedir. İnsanın hayatının da hizmet edeceği bir gayesi veya yönelmek zorunda olduğu bir hedefi vardır. Bu hedef, ahiretteki hayattır. İnsanın sadece bir müddet yaşaması ve ondan sonra tamamen yok olması için yaratıldığı düşünülemez: "Kendi içlerinde hiç düşünmediler mi ki Allah, göklerde, yerde ve bu ikisi arasında bulunan nerşeyi anca hak ile ve belirtilmiş bir süre ile yaratmıştır? İnsanlardan çoğu, Rabblerine kavuşmayı inkâr etmektedirler." (39: 8).
Kısacası, Kur'ânı Kerîm'in temel savunusu şöyledir:
1 Kur'ân'ın indirildiği zaman, her yerde yaygın olan din anlayışı akıldan ziyade sadece inanış temellerine dayanıyordu. Diğer yandan Kur'ân, dini aklî temellere dayandırmak için geldi.
2 Kur'ân'ın en büyük müracaat vasıtası akıl ve düşünme melekesidir. Herkesi yaratılış dünyası üzerinde düşünmeye davet etmektedir.
3 Kur’an, Tahlik bi'lHak'm sırrının, yaratılışın İncelenmesiyle açığa çıkacağını söylemektedir. Dolayısıyla insana, yaratılmış her şeyin mutlaka bir gayeye hizmet ettiğini ve her şeyin tek bir bütün içinde kendisine uygun bir yeri işgal ettiğine dikkat etmesi çağrısında bulunmaktadır. Bir dizi evrensel gayeye hizmet eden belirli bir sistem içinde herşey, bir diğeriyle bağlantılıdır ve kendine has yollar takip etmektedir.
4 Yine Kur'ân bildiriyor ki, insan bu gayeler üzerinde düşünürse, hakikate giden yol kendiliğinden açılacak ve onu her türlü shabit fikirlikter, cehaletten, zihnî ve manevî körlükten oluşan endişeden sıyıracaktır.
siret ansiklopedisi
Hz. Muhammed sav
RüveYde- KuRuCu / YöNeTiCi
.:. i R F @ N _ M E C L i S i .:. R @ H - i _ @ S K .:. :: (¯`·. _.: ALLAH (CELLE CELALUH) :._.·´¯) :: MUCİZE VE DELİLLER
1 sayfadaki 1 sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
22.09.23 10:37 tarafından RıZa BeRKaN
» Namazı terk eden adam dinini bitirmiştir!
12.01.23 12:26 tarafından RıZa BeRKaN
» Muhammed sen canımın cananısın Muhammed sen gözümün ışığısın Muhammed
12.01.23 10:10 tarafından RıZa BeRKaN
» ÇAĞIMIZIN HASTALIĞI : ACELECİLİK …!!!
17.11.22 17:23 tarafından RıZa BeRKaN
» i M a N i L e G ö N D e R B i Z i
11.10.22 18:29 tarafından RıZa BeRKaN
» Hazreti Ömer'den (r.a) birbirinden kıymetli 18 nasihat...
11.10.22 18:22 tarafından RıZa BeRKaN
» EN BÜYÜK KABADAYI'LIK EFENDİLİK'TİR
11.10.22 18:00 tarafından RıZa BeRKaN
» Hep yolcuyuz böyle gelir gideriz. Dünya senin vatanın mı yurdun mu?
11.10.22 12:00 tarafından RıZa BeRKaN
» Sadece Kur’an Yeter mi ? KUR'AN YETER DİYENLERE
11.10.22 10:35 tarafından RıZa BeRKaN
» İNCEDEN İNCEYE GİYDİRİYORLAR SİZE MÜSLÜMANLAR
11.10.22 8:35 tarafından RıZa BeRKaN
» Recep Tayyip Erdoğan EVET O bir #DünyaLideri
11.10.22 8:11 tarafından RıZa BeRKaN
» Zordur kurban zordur, ayrılık zordur...
11.10.22 8:03 tarafından RıZa BeRKaN
» Allah ve Rasulü için göz yaşı dökenlere selâm olsun.
11.10.22 7:57 tarafından RıZa BeRKaN
» 2 MiLYaR TaKiPÇiSi VaR
11.10.22 7:34 tarafından RıZa BeRKaN
» Ne NeDiR?
20.01.22 11:54 tarafından RıZa BeRKaN
» ÖĞÜT VEREN AYETLER
20.01.22 10:58 tarafından RıZa BeRKaN
» Faizcileri deşifre edeceğiz.. Takip edeceğiz..
22.10.21 13:26 tarafından RıZa BeRKaN
» ANLAMSIZLIK HASTALIĞI: ANoMİ ‼
11.10.21 11:49 tarafından RıZa BeRKaN
» Mustafa Özcan Güneşdoğdu Rabbim Sana Sığınırım
11.10.21 11:46 tarafından RıZa BeRKaN
» Zengin Tüccar ve 4 eşi hikayesi.
11.10.21 11:41 tarafından RıZa BeRKaN