.:. i R F @ N _ M E C L i S i .:. R @ H - i _ @ S K .:.
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Salava10


Join the forum, it's quick and easy

.:. i R F @ N _ M E C L i S i .:. R @ H - i _ @ S K .:.
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Salava10
.:. i R F @ N _ M E C L i S i .:. R @ H - i _ @ S K .:.
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Giriş yap

Şifremi unuttum

Kimler hatta?
Toplam 12 kullanıcı online :: 0 Kayıtlı, 0 Gizli ve 12 Misafir :: 1 Arama motorları

Yok

Sitede bugüne kadar en çok 206 kişi 31.07.17 12:04 tarihinde online oldu.
En son konular
» Kutsalınıza Hakaret Edilmesi İncitiyormuş Değil mi?
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Icon_minitime122.09.23 10:37 tarafından RıZa BeRKaN

» Namazı terk eden adam dinini bitirmiştir!
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Icon_minitime112.01.23 12:26 tarafından RıZa BeRKaN

» Muhammed sen canımın cananısın Muhammed sen gözümün ışığısın Muhammed
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Icon_minitime112.01.23 10:10 tarafından RıZa BeRKaN

» ÇAĞIMIZIN HASTALIĞI : ACELECİLİK …!!!
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Icon_minitime117.11.22 17:23 tarafından RıZa BeRKaN

» i M a N i L e G ö N D e R B i Z i
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Icon_minitime111.10.22 18:29 tarafından RıZa BeRKaN

» Hazreti Ömer'den (r.a) birbirinden kıymetli 18 nasihat...
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Icon_minitime111.10.22 18:22 tarafından RıZa BeRKaN

» EN BÜYÜK KABADAYI'LIK EFENDİLİK'TİR
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Icon_minitime111.10.22 18:00 tarafından RıZa BeRKaN

» Hep yolcuyuz böyle gelir gideriz. Dünya senin vatanın mı yurdun mu?
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Icon_minitime111.10.22 12:00 tarafından RıZa BeRKaN

» Sadece Kur’an Yeter mi ? KUR'AN YETER DİYENLERE
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Icon_minitime111.10.22 10:35 tarafından RıZa BeRKaN

» İNCEDEN İNCEYE GİYDİRİYORLAR SİZE MÜSLÜMANLAR
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Icon_minitime111.10.22 8:35 tarafından RıZa BeRKaN

» Recep Tayyip Erdoğan EVET O bir #DünyaLideri
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Icon_minitime111.10.22 8:11 tarafından RıZa BeRKaN

» Zordur kurban zordur, ayrılık zordur...
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Icon_minitime111.10.22 8:03 tarafından RıZa BeRKaN

» Allah ve Rasulü için göz yaşı dökenlere selâm olsun.
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Icon_minitime111.10.22 7:57 tarafından RıZa BeRKaN

» 2 MiLYaR TaKiPÇiSi VaR
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Icon_minitime111.10.22 7:34 tarafından RıZa BeRKaN

» Ne NeDiR?
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Icon_minitime120.01.22 11:54 tarafından RıZa BeRKaN

» ÖĞÜT VEREN AYETLER
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Icon_minitime120.01.22 10:58 tarafından RıZa BeRKaN

» Faizcileri deşifre edeceğiz.. Takip edeceğiz..
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Icon_minitime122.10.21 13:26 tarafından RıZa BeRKaN

» ANLAMSIZLIK HASTALIĞI: ANoMİ ‼
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Icon_minitime111.10.21 11:49 tarafından RıZa BeRKaN

» Mustafa Özcan Güneşdoğdu Rabbim Sana Sığınırım
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Icon_minitime111.10.21 11:46 tarafından RıZa BeRKaN

» Zengin Tüccar ve 4 eşi hikayesi.
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Icon_minitime111.10.21 11:41 tarafından RıZa BeRKaN

Istatistikler
Toplam 278 kayıtlı kullanıcımız var
Son kaydolan kullanıcımız: CANAN CAN

Kullanıcılarımız toplam 14129 mesaj attılar bunda 6601 konu
Arama
 
 

Sonuç :
 


Rechercher çıkıntı araştırma

Anket

İRFaN MeCLiSi & RaH-ı AŞK FoRMuMuZa NaSıL ULaŞTıNıZ?

Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Vote_lcap67%Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Vote_rcap 67% [ 4 ]
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Vote_lcap0%Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Vote_rcap 0% [ 0 ]
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Vote_lcap0%Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Vote_rcap 0% [ 0 ]
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Vote_lcap0%Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Vote_rcap 0% [ 0 ]
Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Vote_lcap33%Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Vote_rcap 33% [ 2 ]

Toplam Oylar : 6

RSS akısı


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 


Mart 2024
PtsiSalıÇarş.Perş.CumaC.tesiPaz
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Takvim Takvim


Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı

Aşağa gitmek

Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı Empty Hanbel Mezhebi, Metodu, ve Hayatı

Mesaj tarafından EyLüL 06.04.10 10:23

1 Ahmed'in Salih Bir Alim Olduğunda İcma' Vardır


Ebu Sevr, İmam Ahmed İbn-i Hanbel hakkında şöyle der: «Eğer bir kimse: Ahmed b: Hanbel cennet ehlindendir derse, bundan dolayı asla kınanamaz Çünkü, bir adam Horasan'a ve o tarafa gitse, oradakiler ona şüphesiz: Ahmet İbn-i Hanbel iyi adamdır, salih kimse­dir, derler Eğer Şam, Suriye Irak tarafına gitse yine O'na: Ahmed b Hanbel iyi adamdır, salih kimsedir, derler İslâm diyarının her tarafında bu ses duyulur Bu söz çalkalanır Bu bir icma'dır Eğer bu sözden dolayı bir kimse kınanırsa, o zaman icma' batıl olur kıymeti kalmaz»[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
Bu söz, Ahmed b Hanbel'in çağdaşı olan fıkıh ve hadîs âlimi bir zatın O'nun hakkındaki sözüdür Bu söz, Ahmed b Hanbel'in onun nezdindeki derecesini anlattığı gibi, o asırdakilerin hepsinin nazarında onun yüksek mevkiini göstermektedir Uzak-yakın bütün İslâm diyarı O'nun salih kimse - iyi adam olduğunda ittifak etmekte, bu hususta icma' münkaid olmakta O'nun namı her tarafa yayılmakta; O'nun fazilet ve salahı, takvası, imanının kuvveti, zühdü dillere destan olmuş, söylenmektedir Madem ki, icma' İslâm'da bir delildir Ahmed b Han­bel'in salih bir kimse olduğunda icma' delili vardır, bunda hiç şüpheye yer yoktur, bu şüphe götürmez bir husustur Hakikaten Ahmed b Hanbel, hayatında en büyük sınavdan geçti ve bunu en güzel şekilde kazandı Nefsi cilalandı En şiddetli bir fitnede denendi, ondan, altın potedan tertemiz çıkar gibi temiz çıktı, yabancı, yaramaz şeylerden arınarak halis bir halde kaldı İmam Ahmed, dünya ve onun yalancı ziynetleriyle imtihana çekildi, aldanma-dı O'nun da bu hayatın iyi şeylerini isteyen bir nefsi vardı, fakat o nefsin arzularını yendi, onu ihtişamdan kesti, şüpheli şeyleri bırakıp şüphe olmryanlara sarıldı Rahat O'nu çağırdı, o'na bakmadı, hayatın zevkleri O'nu aldatmadı, onlara gönül kaptırmadı Cilalı, yalabık cisimlere, kir pas bulaşmadığı gibi O'nun kalbinin üstünden de kötü şeyler kayıp gitti O, yokluk ve bolluk, darlık ve varlık her ikisiyle denendi Darlık O'nun kalbini çiğnemedi, varlık O'nun aklını çelmedi Abbasi Halifelerinden dördü O'nu sınava çekti, denedi Bu sınav­dan faziletli bir kişi olarak çıktı Bu halifeler O'nu türlü türlü denediler, Halife Me'mun O'nu zincirle bağladı, ellerine kelepçe vuruldu Mesa­fenin uzaklığına, meşakkatin büyüklüğüne bakılmaksızın bu ağır demir­ler içinde elleri kelepçeli olarak sorguya getirildi Halife Mu't esi m O'nu hapse attı, kırbaçlattı Halife Vâsik O'na tazyik yaptı, dersten, fetvadan menetti, hürriyetini kıstı Fakat O bütün bunlar karşısında boyun eğmedi, inancından ayrılmadı Bu belâlardan sonra, O'nun için daha ağır olan en büyük belâya uğradı: Bu defa Halife Mütevekkil O'na bol bol İhsanda bulunup O'nu nimete garketti Fakat dünyaya önem vermeyen Ahmed, bu defa onları dik dik bakarak reddetti, eliyle itti Halbuki o zaman yokluk içinde kıvranıyor, açlıktan karnına taş bağlıyordu O helal olup olmadığında şüphe olan bir şeyi ağzına koy­mazdı, ondan sakınırdı
Bunlardan sonra Ahmed, bu muttaki ve zâhid âlim, bir insanın başına gelebilecek en büyük belâya maruz kaldı ki, o da insanların O'nu beğenip O'na hayranlığıdır Bütün belalara, başına gelen bunca felâket­lere, kendine güveni sayesinde üstün gelip galebe çaldı Bu O'na hiç gurur vermedi, kibir getirmedi Bütün bunlar karşısında O, Allah'ın izzet ve celâline, azamet ve kibiryasına bağlı, mütevazı tabiatlı bir mümin vasfını yitirmedi Medİh ve sena bütün övgüler O'nu aldatmadı Böylece O büyük belâlardan kurtuldu Zira şeytan felâket ve belâ içinde olduğu gibi nimet ve rahat içinde de insanı aldatmaktan âciz kalabilir Fakat medih ve sena, övgü karşısında kibir gurur ve kendini beğenmek gibi hastalığa kapılan'ı aldatıp baştan çıkarır Fakat Ahmed, bu muttaki ve zahid âlim, şeytanın bütün kapılarını kapadığı gibi onun bu yolunu da tıkadı Övgü sevdası, sevgisi O'na yaklaşamadı, kibir ve gurur uçuru­muna sürükleyemedi O medih ve senadan nefret ederdi, O'nun en
büyük belâ olduğunu bildiğinden ondan kaçardı Allah O'na bol bol rahmet eylesin, şöyle derdi: «Ne olur, bir yolunu bulsam bir yana gitsem de adım unutulsa, anılmasam Mekke'nin bir vadisinde olmak isterim, tâ ki hiç tanınmayayım; Ben şöhret belâsına uğradım Ben sabah, akşam ölümü istiyorum»

2 Hem Hadîs, Hem Fıkıh Alimidir


]«Ahmed b Hanbet, salih bir kimseydi» İşte bütün İslâm ülkele­rinde söylenip çalkanan doğru bir söz Bu söz, Ahmed, sağ iken söyle­nirdi Ölümünden sonra tarih O'nu nesiller boyunca böyle tescil etti Tarih boyunca insanlar bunu birbirinden hep bu açıklık içinde aldılar Bu söz, Ahmed'in tam suretini gösteren, hüviyetini açan bir anahtardır Bakıyoruz o: Hadis âlimidir, ve salih bir kimse olarak O, fıkıh ve salah ile vasıflanan bir fakihtir O öyle salih bir fıkıh âlimidir ki, bu salahı O'nu fıkıh alanında sonuna kadar gitmekten alıkordu Başkalarının yürüdüğü yerde o dururdu, başkalarının kesin hüküm verdiği şeyde o tereddüt ederdi ve bunu salah ve takvasından yapardı Başkasının kesin konuş­tuğu yerde o manada dururdu Diğerlerinin çabucak fetva verdiği mes'elede O, düşünür kalırdı Bunlardan dolayı O'nun fıkhında Hadis ve nakil temayülü çoktur Eser ve rivayet edilmeye dayanır Hattâ geçmiş bazı âlimler O'nu fakih değil, muhaddis hesap ederler Bakıyoruz, İbn-i Cebîr Taberi, İhtilâf-ı fukaha kitabında O'nun mezhebini zikir etmemektedir Taberî O'nun için şöyle derdi: «O, hadîs âlimidir, fıkıh âlimi değil!» Hattâ bu sözünden dolayı başı belâya girdi, evi taşlandı Tahâvi, Debusî, Nesefl, Gazali gibi hilâfiyyat inceleyen bazı fukaha O'nu zikretmezler, O'nu hiiâfiyata yer veren fukahadan saymazlar İbn-i Kuteybe Eimaârifinde O'nu fukaha sırasında kaydetmez Makdisî, AhsenüMekasim'de O'nu hadîs âlimleri arasında zikreder
Kadı İyaz, Medarık'de şöyle der: O,mehazının bakış mükemmelliği yönünden fıkıh imamlarından geride kalır O'nun fıkıhta imam sayılma­sını kabul etmeyenler, fıkha dair bir kitabının bulunmadığını, ancak Müsned kitabının nakil olduğunu ileri sürerler Halbuki O'nun asrında fıkha dair kitap yazmak çoğalmıştı Muhammed b Hasan, Irak fıkhını topladı, Ebu Yusuf fıkha dair nice kitaplar yazdı, İmam Şafii kitaplarını yazıp mezhebin! tedvin etti Halbuki tarihçilerin ittifakla kaydına göre İmam Ahmed'in bu konuda bir eseri yok Bu da O'nun fakih değil, hadis âlimi olduğunu gösterir veya en azından hadis tarafının, fakih yönüne üstün geldiğinin delilidir Şüphesiz hadis âlimleri içinde fıkıh mes'eJele-rinde fikir yürütenler vardtr Meselâ İmam Buharı ve keza İmam Müslimin fıkıh yönü vardır, bu onları hadis âlimleri sırasından çıkarıp da fukaha arasına katmaz İtibar galip olan yönedir Hadis ilmiyle fazla meşgul olan onda ihtisas kazanır ve hadis âlimi olur Kim ki çok fetva verir ve onunla uğraşırsa o da faklh olur Bu her iki vasfın, İmam Malik'te olduğu kadar, birbirine yaklaşıp kaynaştığı başka bir kimse yoktur, O bu hususta tekdir


3 Fıkha Dair Kavillerini Talebeleri Toplamıştır


Bizim kanımızca Ahmed b Hanbel, Hadis âlimi olmakla beraber O bir fakihtir Yalnız O'nun hadis yönü daha kuvvetli olduğunu da itiraf ve ikrar etmekteyiz Fıkha dair tedvin olunmuş eser de bırakmıştır Nasıl ki hadise dair, o büyük müsnedi bırakmıştır Ve o kendisinden sonra, beklediği gibi imam sayılmıştır Ondan talebeleri O'nun kavillerini, fetva­larını, görüşlerini toplamışlar, böylece O'nun n----- toplanan bunlar O'na nisbeî olunmuş ve bir fıkıh mecmuası meydana gelmiştir Rivayet­leri bazen birbirine muhalif düşse de, çok defa uygun düşer O, sırf hadis ile şöhret buldu diye, biz ulemanın kabul ile karşıladığı bu fıkıh mecmuasını bir tarafa bırakamayız ve o fıkha dâir kitap yazmadı diye­meyiz Asrında ilimleri tedvin başlamıştı, talebeleri de O'nun kavillerini toplamışlardır, bu O'na yeter İbn-i Kayyim de O'na bu görüşle bakmaktadır İlamül-Muvakkin'de İmam Ahmed'in fıkha dair kitap yazmamış olmasını şu sebebe bağlar­lar: O, hadisten başka konularda kitap yazmayı hiç hoş görmüyordu Fakat Allah Teâlâ O'nun iyi niyetini bildi ve O'nun yerine talebeleri O'nun sözlerini ve fetvalarını yazıp topladılar İbn-i Kayyim bunu şöyle açıklar:«Talebesi Haliâl O'nun kavil ve fetvalarını Câmiul-Kebirde top­ladı, 20 kitaptan daha çok oldu Fetvaları, mes'eleleri rivayet olundu, insanlar asırdan asra onları nakil edip konuştular Her sınıftan ehli sünnete imam ve rehber oldu Hattâ ictihad bakımından O'nun mezhe­bine muhalif olup başkasını taklid edenler de O'nun kavillerini ve fetva­larını saygı ile karşılarlar ve onların dinî naslara: âyet ve hadise, ashabın fetvalarına yakınlığını, itiraf ederler O'nun fetvalarına ve ashabın fetvalarına bir bakıp onları karşılaştıranlar birinin diğerine ne kadar uygun düştüğünü görür Bunların hepsi sanki bir ışık kaynağından çıkmıştır»


4 Nakillerde İhtilâf ve [/size][size=12]Hanbeli Fıkhının Nisbeti Mes'elesi

İmam Ahmed, (Allah ondan razı olsun) fıkha dair bir kitap yaz­madığına, hatta bundan başkalarını da nehyettiğine ve hadis okumaya sarılmazlar diye talebelerine yazılmış fıkıh kitaplarını okumayı bile ya­sakladığına göre, O'nun fıkhının nakli hususunda itimad olunacak şey, talebelerinin O'ndan yaptıkları rivayet ve nakillerdir Onlar, O'nun kavil­lerini, fetvalarını uzun uzun yazılmış kitaplara toplayıp naklettiler, hattâ bazısı 30 cüz'ü buldu, yalnız bu nakillerde bazı ihtilâf oldu Madem ki, rivayetin esası nakildir , İmam kendisi fıkhını kitap halinde yazmadı, nakil edenler ihtilaf ederler ve nakil olunan sözler de birbirinden far-klı olur; tercihler değişik olur Bakıyoruz ki, bazı tabakat yazarları, bazı talebeleri hakkında söz ediyorlar Bakıyoruz, İbn-i Ferrâ' Tabakatında: Ebû Bekir Mervezl, Esrem, Harb ve diğerlerinden nakiller yapıyor ve diyor: Bir çokları Hanbeli fıkhını naklettiler ve onları bu büyük imama nisbet ettiler Diğer yandan bakıyoruz, bazı eser yazarları şöyle demek­te: O iki salih ve doğru kimse, kötü arkadaşlara çattılar «Cafer b Muhammed ve Ahmed b Hanbel» Cafer b Muhammed, Şia imamlarından Muhammed Bakır'ın oğlu Cafer Sadık, İmamiye fıkhın-daki bir çok kaviller O'na nisbet olunmuştur Ahmed b Hanbel'e gelin­ce, o daha beterine uğradı, bazı Hanbeliler inançta O'na bir takım (mücessime) şeyleri isnad ettiler Bu böyle olunca, şüphesiz ki Hanbeli fıkhının İmam Ahmed'e nisbeti ne kadar doğrudur, bu şüphe uyandırır, en azından bir kısmına gölge düşürür Çünkt râvinin doğruluğu hakkın­daki şüphe, O'nun rivayet ettiğine de geçer, onun sıhhati zedelenir

5 Ortaya Atılan Şüpheleri Tetkikteki Metodumuz


Hanbeli fıkhının İmam Ahmed'e nisbeti etrafında uyandırılan şüp­heler bunlar Mezhepleri okumaktaki yolumuz, sadece onları mevzuları bakımından incelemek olsa, meselâ Hanbeii fıkhını teşkil eden fıkıh mecmuasını, o mezhebin fikir ve yön bakımından bir kitabı olarak ele alsak, onun o imama nisbetinden bahsetmeksizin yalnız onu okuyup incelemekle iktifa ederdik, fakat biz mezhebin imamını ve fıkhını inceli­yoruz, öğreniyoruz Öyleyse bize gereken şey: Bu fıkıh mecmuasının imama olan nisbet derecesini araştırmaktır Onun etrafında uyandırılan şüpheleri, yaratılan zanlan eleştirmektir Ya onları isbat veya reddede­riz, yahut da onların kuvvet ve zaaf derecesini meydana çıkarırız
Oriun için etrafında şüphe uyandırılan bu şeyleri tetkik etmemiz bize düşen bir vazifedir Ancak derhal İtiraf edelim ki, ulemanın yüzyıllar boyu muhtelif asırlarda kabul edegeldiği mukarrer umuru tetkik eder­ken bizim tuttuğumuz yol, onun batıl olduğuna delil bulunmadıkça, bizim de onu onlar gibi kabul etmemizdir Zira bir şeyi ulemanın kabul edip benimsemesi, telakki bilkabul eylemesi, zahiren onun doğruluğu­na, nisbetinin sıhhatına şâhid sayılır Çünkü onu ondan talebesi, arka­daşları nakil ettiler, onlardan sonra gelen tabaka da onların sözlerini kabul ettiler Onlardan sonra gelenler de onların bu nakillerini tasdik ederek almış oldular Zamanların birbirine yakın olması İtibariyle birbi­rini pekiştiren bu şehadet, reddolunmaz derecede kuvvetlidir, meğer ki aksine bir delil buluna ve onu kökünden sarsacak birşey beyan oluna Çünkü zahir bunun doğruluğuna şahittir Zahir olan birşey, hilâfına delil bulunup bozulmadıkça, reddolunamaz Eğer ulemanın kabul ettiği mukarrer olan şeyler, şüphe ile batıl olacak, zanlar onları çürütecek olsa, o zaman ortada tarih kalmaz, nakiller çürür, İnsanlar eskilerin ilimlerinden faydalanamaz, onların nisbeti sahih olmaz Hiçbir kimsenin sözü nakil olunamaz İşte bundan dolayı biz, Hanbeli fıkhının Ahmed'e nisbetini kabul ediyoruz, çünkü bu mukarrer bir usuldür Ve onurr etrafında uyandırılan şüpheleri inceliyoruz Bu şüpheleri gelişi güzel almıyoruz Ancak bir fetvanın veya kavlin O'na nisbetinin batıl olduğu delil ile sabit olursa, o zaman ona göre hükmümüzü veririz Her hangi bir şüphe ve zandan ötürü bütün mezhebin ona nisbetini toptan reddedemeyiz Söylenen bir şeyi de ihmal edip bir yana atmayız Tetkik ederiz, karşılaştırırız, kıyas ederiz, ölçeriz Tetkik sonucu her şeyin hakkını veririz, vardığımız neti­ceyi açıklarız Mukaddime ile netice arasında kapanıp kalmayız, delil ile onun götürdüğü sonuca bağlıyız İlmi metoddan ayrılmayız, ilmin gere­ğine uyarız
EyLüL
EyLüL
BAĞIMLI ÜYEMİZ
BAĞIMLI ÜYEMİZ


Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Sayfa başına dön

- Similar topics

 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz